Reminiscencje Horynieckie 2023

-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
http://kino.ck.przemysl.pl/component/icagenda/64-reminiscencje-horynieckie-2023/2023-03-25-17-00?Itemid=101#sigProGalleriab72bb88fc4
A oto jak o Hrabalu pisze i przedstawia jego świat w „Bezgłośnej samotności” reżyser i aktor
spektaklu, Robert Konowalik z Teatru Fieter w Ozimku:
Niech Was nie zwiedzie pozorna śmieszkowatość i dobroduszność literatury tworzonej przez Bohumila Hrabala. Nawet pozornie beztroskie opowieści z dzieciństwa kryją w sobie cierpkie spostrzeżenia, zadumę a nawet gorycz. Finał hałaśliwego żywota stryjaszka Pepika jest gatunkowo klasycznym dramatem, zaś pisarz przywołuje w pamięci kuśtykających i zdeformowanych odmieńców, dziwaków i ludzi odrzuconych. W hucie Poldi pracują nieprawomyślnie myślący intelektualiści i co jakiś czas, któryś z nich znika, by nigdy nie wrócić. Słynne hrabalowskie koty wracają do Kerska pokiereszowane, z przetrąconą radością z życia, albo utykają pomiędzy piwnicznymi kratami umierając w męczarniach. Zakochany bohater „Pociągów pod specjalnym nadzorem” ginie w bezsensowny sposób, w domu starców urządza się pogrzeby książek. Świat przedstawiony pełen jest opisów ludzi nieszczęśliwych.
Hrabal zaś żyje pomiędzy okresami, w których jego książki są wydawane oraz tymi, podczas których pracuje przy makulaturze lub hutniczym piecu. Jest pisarzem znanym lub zapomnianym, lubianym i znienawidzonym równocześnie. Nie zawsze też potrafi właściwie wybrać w chwilach zawirowań politycznych, co zresztą jest przypadłością wielu twórców z tamtego okresu i tamtej części Europy.
Satyra, dowcip i zabawne spostrzeżenia nie znikają zupełnie w schyłkowym okresie twórczości pisarza, opuszczonego przez żonę, przyjaciół i zdrowie. Utwory zmieniają charakter, stają się bardziej osobiste i często przypominają w formie felietony, zaś humor, pojawiający się jak zwykle u Hrabala, staje się bardziej ironiczny i podszyty melancholią. Nieodmiennie pisarz pozostaje jednak w każdym z okresów życia poetą, takim, który nieczęsto sięga po wierszowaną formę, ale wyposaża swoją twórczość w niezwykły ładunek wrażliwości, przepięknie skomponowanych metafor, zwrotów i zaskakujących opisów.
Spektakl „Bezgłośna samotność” jest spojrzeniem na schyłkowy okres życia pisarza, człowieka, dzięki któremu odkryłem zjawiska takie, jak literatura i film czeski. Spojrzeniem, z którym utożsamiam się nie tylko na podłożu literackim, znajdując w hrabalowskim życiu, wrażliwości i stosunku do rzeczywistości nieuchronne paralele z własną i każdego spośród widzów egzystencją. Stąd wyszukiwanie tematów, wątków i zdarzeń, które choć z Hrabala, są moje własne.
Bohater spektaklu nie przedstawia publiczności swojego życia, prezentuje utkane ze wspomnień, migotliwe przebłyski wydarzeń. Ulotne i nieokreślone. Zdradliwe. Zmącone przeżywanym cierpieniem. Nie wyjaśnia, ale też nie tłumaczy się. Swoją publiczność traktuje jako świadków, przed którymi boi się wystąpić, a nawet odezwać, schowany za stołem, lalkami i barierą światła. „Zawsze byłem o samym sobie bardzo złego mniemania” - przypomni. Zachwycenie życiem i ludźmi ustępuje łagodnej - bo melancholijnej - rozpaczy. Słowa zostają niedopowiedziane, zaś historia, jak to zwykle u Hrabala bywało, stworzona została w miejscu stykania się zachowanej od zapomnienia przeszłości oraz literackiego zmyślenia.
Robert Konowalik
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
http://kino.ck.przemysl.pl/component/icagenda/64-reminiscencje-horynieckie-2023/2023-03-25-17-00?Itemid=101#sigProGalleria46c9729d58
Zapraszamy na druga część Reminiscencji Horynieckich, które są równie interesujące jak te, które obejrzymy w części pierwszej ( przyp.2 spektakle oparte na twórczości Bohumila Hrabala)
„MATKA” – Stanisław Ignacy Witkiewicz, reż. Aneta Adamska Szukała, Maciej Szukała, Amatorski Teatra Dramatyczny im. Józefa Żmudy w Stalowej Woli.
„Matka” jest sztuką wyjątkowo przykrą: Witkacy mówił „niesmaczną” – pisał Jan Błoński we wstępie do wyboru dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza. – Rzadko trafiają się utwory, w których wszystkie ludzkie uczucia – a zwłaszcza te najświętsze – zostałyby równie radykalnie wydrwione i zohydzone.
Sztuka przedstawia przedziwne relacje matki i syna. Janina Węgorzewska, tytułowa matka, zrujnowana wdowa, utrzymuje dwudziestokilkuletniego syna – filozofa, zarabiając na życie robótkami ręcznymi. Matka poświęca się dla niego, jednocześnie czyniąc mu z tego powodu wyrzuty. Idee syna raz wydają się jej bliskie i zrozumiałe, innym razem uważa je za bełkot. Kocha swojego jedynaka, ale potrafi być wobec niego okrutna.
W interpretacji Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy podchodzimy do tego tematu z dużym dystansem i poczuciem humoru. Śmiejemy się z samych siebie – matek i z naszych oczekiwań wobec „niewdzięcznych” dzieci.
Poprzez zabawę formą dojrzały zespół teatru, pod kierownictwem Anety Adamskiej i Macieja Szukały, zgodnie decyduje się na eksperyment formalny stawiając sobie nie lada wyzwanie obcowania z ideą Czystej Formy Witkacego. Rolę matki grają równocześnie trzy aktorki. Przez ten zabieg formalny figura matki zostaje zdemonizowana i urasta do roli świętej trójcy, od której wszystko się zaczyna i na której wszystko się kończy.
Czy poprzez śmiech i oddanie się we władanie grotesce i szaleństwu sztuki odnajdziemy katharsis czy choćby ukojenie?…
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
http://kino.ck.przemysl.pl/component/icagenda/64-reminiscencje-horynieckie-2023/2023-03-25-17-00?Itemid=101#sigProGalleria3dc69f1915
„DEMON” – spektakl autorski , reż. Peter Luptovsky, DS. ČI-PR-CHA- ZUŠJ. Bellu w Kremnicy (Słowacja)
Pełen ekspresji, pantomimiczny spektakl autorski niezwykle sprawnych aktorów ze Słowacji, za pomocą prostych środków wyrazu uwodzi, urzeka i czaruje widza po to by nagle za sprawą tytułowego demona , najpotężniejszego i najsurowszego markiza piekła, wywołać niepokój i grozę. Uniwersalność spektaklu polega na tym, że porusza odwieczne zagadnienia dobra i zła.
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
http://kino.ck.przemysl.pl/component/icagenda/64-reminiscencje-horynieckie-2023/2023-03-25-17-00?Itemid=101#sigProGalleria276c59305a
„TRELEMORELE” – Tadeusz Różewicz, reż. Marcin Bortkiewicz Teatr Ecce Homo w Kielcach
To pierwsza w Polsce, a tym samym na świecie inscenizacja dramatu „ Trelemorele ”na żywej scenie. Dotychczas nikt nie zmierzył się na deskach teatralnych (jedyna realizacja w teatrze telewizji w reżyserii Piotra Łazarkiewicza) z tym różewiczowskim tekstem tak adramatycznym, z tym arcydziełem absurdu, które podważa wszelkie normy teatralne, przyzwyczajenia narracyjne, wyznaczające i zakreślające horyzonty nowoczesnego teatru słowa. Marcin Bortkiewicz potraktował dramat bardzo osobiście i zaadaptował go tak, jakby Bergman adaptował na scenie własne dzienniki. Wziął słowa Różewicza jak swoje i postanowił zamieszkać w „śmietniku różewiczowskich fantazmatów” znajdując tam miejsce dla swoich aktorów i s
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
-
Click to open image! Click to open image!
http://kino.ck.przemysl.pl/component/icagenda/64-reminiscencje-horynieckie-2023/2023-03-25-17-00?Itemid=101#sigProGalleriac8d74056a3
Terminy
- 2023-03-25 17:00 - 23:44