Wielka Msza J. S.Bacha z udziałem gwiazd w Przemyślu.

 

 9 listopada b.r. godz. 19:00 w przemyskiej Archikatedrze zabrzmi jedno z najwspanialszych dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej: Missa BWV 232 zwana Wielką Mszą h-moll Jana Sebastiana Bacha.

Wykonawcami wyjątkowego koncertu będzie międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestra na instrumentach historycznych, który poprowadzi założycielka i dyrektor artystyczna Agnieszka Żarska. Do projektu zostali zaproszenia wybitni soliści o międzynarodowej renomie: Andreas Scholl, Peter Kooij, Olga Pasiecznik oraz Krystian Adam Krzeszowiak.

Wydarzenie odbędzie się  w ramach współpracy festiwalu Barokowe Eksploracje organizowanego przez stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny oraz I edycji Dni Kultury Chrześcijańskiej współorganizowanych przez Centrum Kulturalne w Przemyślu.

Partnerem głównym koncertu jest Województwo Małopolskie w ramach programu „Małopolska Wizytówka”.  Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wsparcia udzieliło Centrum Kultury Sportu i Promocji w Szczawnicy.

 

 

 

 

PRÓBY PRZED KONCERTEM TRWAJĄ :

 

 

 

Baroque_Collegium_1685_fot._Hieronim_Makita.jpg

 

 

Agnieszka_Żarska_fot._MamiStudio.jpg Agnieszka_Żarska_i_Bach_fot._MamiStudio.jpg

Agnieszka Żarska - muzykolog, chórmistrz, dyrygent, doświadczony manager kultury, fundraiser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych zespołu. Pomysłodawczyni, dyrektor artystyczny i organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Barokowe Eksploracje (12. edycji) nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim przez grono organizatorów i ekspertów. W ramach Barokowych Eksploracji organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery barokowych oper. Przygotowuje i prowadzi autorskie projekty edukacyjne,  propagujące muzykę i sztukę Baroku  wśród szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.

Agnieszka Żarska jest założycielką, kierownikiem artystycznym i dyrygentem międzynarodowego Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów  wirtuozów. Jako dyrygent zrealizowała  m.in. szeroki wybór Kantat J.S.Bacha w tym „Weihnachtsoratorium” BWV 248; Oratorium „Saul” i Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla, ponadto dzieła C. Monteverdiego, M.A. Charpentiera, M.R. Delalande, G.Ph. Telemanna, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M.Mielczewskiego, M.Zieleńskiego, S.S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego, muzykę z archiwum w Kromieryżu. Koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, podczas prestiżowych cykli i festiwali takich, m.in.: BACH 200 UW oraz Festiwal Gorczyckiego. Podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooijem oraz z wybitnym niemieckim kontratenorem Andreasem Schollem. Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, poprowadziła Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej oraz zrealizowała nagranie live audio/video tego dzieła, a także Oratoriów J.S.Bacha, transmitowanych na antenie TVP Kultura.

Jest pomysłodawczynią, koordynatorem i kierownikiem artystycznym Barokowych Wokalnych Kursów Mistrzowskich w Szczawnicy , dedykowanych młodym śpiewakom, pragnącym związać swoje kariery  z wykonawstwem muzyki dawnej.

 

Olga_Pasiecznik.jpg

Olga Pasiecznik (Pasichnyk) - urodziła się na Ukrainie. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium. W czasie studiów podyplomowych w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w 1992 r. zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później na scenie Thęatre des Champs-Elysćes w Paryżu jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.

Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego,
Glucka, Handla, Mozarta, Webera, Bizeta. Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych zrealizowanych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata.
Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz w recitalach, z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik, licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w słynnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie współpracowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata, wśród których są: Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de EspañaOrquesta Sinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre
Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France,
Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestra XVIII wieku,  pod batutą takich mistrzów, jak m.in. Ivor Bolton, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, René Jacobs, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe,

Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem tygodnika „Polityka”, nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe, nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień, Złotym Krzyżem Zasługi oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową. W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 artystka otrzymała doroczną
Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 CD i DVD. które nagrała
dla firm: CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.

 

Andreas_Scholl_High_Res_1_-_credit_James_McMillan_and_Decca.jpg  

 

Andreas Scholl

„Andreas Scholl ma najbardziej zachwycający głos kontratenorowy na świecie. Podczas prezentowanych przez niego trzech arii Haendla, blisko 6000 ludzi ledwo odważyło się oddychać”. (The Times)

Artysta był nominowany do nagrody Grammy, jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Kulturalnej Państwa Hesji, którą otrzymał wraz z żoną, pianistką Tamar Halperin, ECHO Award, Gramophone Award i Edison Award.

Był pierwszym kontratenorem, który pojawił się na prestiżowym koncercie the Last Night of the Proms w Londynie. W ciągu trzech dekad kariery Andreas Scholl wydał serię niezwykłych nagrań solowych nagrywając dla wytwórni Decca album „Wanderer” – we współpracy z Tamar Halperin oraz „O Solitude” – album w całości dedykowany muzyce Purcell’a z orkiestrą Accademia Bizantina, który zdobył nagrodę BBC Music Magazine 2012, a ponadto:  „Arias for Senesino, Heroes” – płyta z ariami Händla, Mozarta, Hassego i Glucka, „ A Musicall Banquet, Arcadia” - zbiór rzadkich i niepublikowane kantat kompozytorów z rzymskiego „Koła Arkadii”, „Wayfaring Stranger” – wybór specjalnie zaaranżowanych angielskich i amerykańskich pieśni ludowy z Orpheus Chamber Orchestra, Kantaty J.S. Bacha z Kammerorchester Basel oraz wybór motetów Antonia Vivaldiego z Australijską Orkiestrą Brandenburską.

Jego bogata dyskografia bejmuje również nagrania dla Deutsche Grammophon – Oratoria: „Solomon” i „Saul” G.F. Haendla, pod dyrekcją Paula McCreesha, a także dla Harmonia Mundi: „Stabat Mater” Vivaldiego; „Maddalena ai piedi di Cristo” Caldary; oraz album „Crystal Tears” z pieśniami Johna Dowlanda.

Jego wydawnictwa DVD obejmują takie produkcje haendlowskich oper, jak: „Giulio Cesare” (zarówno dla Decca, jak i Harmonia Mundi), „Rodelinda” (Warner) oraz „Partenope” (Decca). Jedną z ostatnich produkcji z udziałem artysty jest płyta „Small Gifts of Heaven”- wybór arii altowych J.S.Bacha w ramach współpracy z Dorothee Oberlinger i Ensemble 1700 , wydana dla wytwórni Sony.

Najnowsze projekty Andreasa Scholla to m.in. „The Twilight People” - program recitalowy we współpracy z Tamar Halperin, realizowany w prestiżowych salach koncertowych takich jak:  Concertgebouw, deSingel i Wigmore Hall, recitale z Edinem Karamazowem z serii „Les Grandes Voix” oraz współpraca z Orkiestrą Kameralną Musica Viva i Alexandrem Rudinem.

Najbardziej znaczące role operowe Andreasa Scholla to Giulio Cesare, w której to debiutował w Operze Frankfurckiej oraz w Théâtre des Champs-Elysées i na Salzburger Festspiele w 2012 r., dzieląc scenę ze słynną Cecilią Bartoli. Wystąpił także jako Bertarido („Rodelinda”- Haendel) , debiutując w tej roli zarówno na Glyndebourne Festival Opera, jak też na scenie The Metropolitan Opera obok znakomitej śpiewaczki Renée Flaming.

Występy koncertowe Andreasa Scholla obejmowały koncerty z Filharmonikami Berlińskimi, Filharmonikami Nowojorskimi, Concertgebouworkest, Boston Symphony Orchestra i wszystkimi czołowymi orkiestrami barokowymi na świecie. Jest regularnym gościem licznych zespołów kameralnych m.in. Kammerorchester Basel, Zürcher Kammerorchester, Tel Aviv Soloists oraz Vienna Morphing Orchestra, z którą intensywnie pracował nad twórczością Arvo Pärta .

Urodzony w rodzinie śpiewaków w Eltville nad Renem, niedaleko Wiesbaden, otrzymał wczesne wykształcenie muzyczne w Kiedricher Chorbuben, chórze z 650-letnią tradycją. Później studiował u Richarda Levitta i René Jacobsa w Schola Cantorum Basiliensis.

Źródło: Felsner Artist

Tłumaczenie: Agnieszka Żarska

 

Krystian_Krzeszowiak_foto.jpg

Krystian Adam Krzeszowiak - ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu, a następnie studiował śpiew w Konserwatorium G.Verdiego w Mediolanie. Zadebiutował rolą ksiecia d’Almaviva w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego, a następnie w roli tytułowej „La Clemenza di Tito” Mozarta oraz w „Il Matrimonio Segreto” Cimarozy.
Krystian Adam Krzeszowiak koncertuje w najlepszych salach koncertowych na całym świecie, regularnie współpracując z renomowanymi dyrygentami i zespołami, takimi jak: Sir John Eliot Gardiner/Monteverdi Choir and English Baroque Soloists; Claudio Abbado/ Orchestra Mozart; Giovanni Antonini/ Il Giardino Armonico; Fabio Bonizzoni/ La Risonanza; Theodor Currentzis/ Musica Aeterna; Alan Curtis/ Il Complesso Barocco; Ottavio Dantone/ Accademia Bizantina; L'arte del mondo/ Werner Ehrhardt; Diego Fasolis/ I Barocchisti; Vaclav Luks/ Collegium 1704; Federico Maria Sardelli/ Modo Antiquo; Ian Adamus/ Capella Cracoviensis.

Do największych osiągnieć w dotychczasowej karierze artysty należy zaliczyć m.in: udział w produkcji „Il Ritorno d'Ulisse in Patria” C.Monteverdiego w Teatro alla Scala pod dyr. Rinaldo Alessandriniego, w reż.Roberta Wilsona; „Dixit Dominus” Pergolesiego pod dyr. Claudio Abbado z Orchestra Mozart (nagrywane dla Deutsche Grammophon); „Ottone in Villa” na Festiwalu w Insbrucku pod dyr. Giovanniego Antoniniego; światową premierę opery „Teneke” Fabio Vacchiego, jako debiut artysty w 2007 r.w Teatro alla Scala pod dyr.Roberto Abbado; „Dido and Aeneas” Purcella w Teatro La Fenice in Venice, pod dyr. Attilio Cremonesi; „Rodelinda” (Grimoaldo) G.F.Haendla z Capellą Cracoviensis; „Israel w Egipcie” pod dyr. Diego Fasolisa;  „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno” z Fabio Bonizzonim; „Ariodante” (Lurcanio) w Beaune oraz w Santiago de Compostela pod dyr. Federico M. Sardellego; „Le Cinesi” Glucka na Festiwalu Musikfestspiele in Potsdam oraz w Winterthur Theatre z Wernerem Erhardtem; „Requiem” MH559 Michała Haydna w Leverkusen.

Krystian Adama Krzeszowiak regularnie współpracuje z Sir. Johnem Eliotem Gardinerem, uczestnicząc w prestiżowych projektach jego zespołów, Monteverdi Choir oraz English Broque Soloists. Do najważniejszych należy zaliczyć tytułową rolę w „L’Orfeo” oraz „Nieszporach” C.Monteverdiego w Carnegie Hall i podczas tournee po USA, a także w Royal Albert Hall w Londynie, w ramach prestiżowego BBC proms oraz w Wersalu. A ponadto udział w światowym tournee „Monteverdi’s Trilogy” pod dyrekcją Sir J.E.Gardinera. Ostatni sezon artysty obejmował m.in. rolę Don Ottavio w „Don Giovannim” Mozarta w Tel Aviv Opera House, na Festiwalu w Znojmo oraz w Teatro dell’Arte w Mediolanie; „Wesele Figara” z Dutch National Opera w Amsterdamie pod dyr. Ivorego Boltona, nagranie „Il Sogno di Scipione” (Publio) Mozarta w Londynie z Classical Opera Company pod dyr. Iana Page. A ponadto takie produkcje jak: „L'Incoronazione di Poppea” pod dyr. Spinosiego w Barcelonie i Bilbao; „Mesjasz” w Wersalu; Monteverdi's „L'Orfeo”Monteverdiego w Leverkuseni Dusseldorf z L'Arte del Mondo;  La Resurrezione” z zespołem La Risonanza F.Bonizzoniego w Mediolanie; europejskie tournee z Oratorium „Israel w Egipcie” z Collegium 1704 pod dyr. V. Luksa oraz „Pasja Mateuszową” Bacha w  Théâtre des Champs-Elysées; ponadto europejskie tournee z „Benvenuto” Celliniego z Sir J.E. Gardinerem oraz Monteverdi Choir and Orchestra i wiele innych projektów.

 

peterkooij_006.jpg

 

Peter Kooij

Należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie. Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem.
Peter Kooij ma w dorobku ponad 150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych, takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na całym świecie, m.in.: w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu, nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos Aires, Filharmonii w Berlinie,
Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod batutą takich dyrygentów, jak Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, oraz Królewskiego Konserwatorium w
Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bremie.
Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii i Japonii. Peter Kooij został w 2016 roku nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.

 

Międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 - Chór & Orkiestra prezentuje dzieła oratoryjno-kantatowe w nurcie wykonawstwa historycznego. Zespół zadebiutował w 2016 r. Oratorium Wielkanocnym J.S.Bacha BWV 249. Założycielką i kierownikiem artystycznym Baroque Collegium 1685 jest dyrygent, muzykolog i manager kultury - Agnieszka Żarska.

Collegium zrzesza pełnych pasji, profesjonalnych śpiewaków oraz renomowanych instrumentalistów i wirtuozów nurtu HIP, związanych z najważniejszymi europejskimi ośrodkami muzyki barokowej. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych (Iubilaei Cantus, Festiwal im. G.G.Gorczyckiego, Bach200UW, Barokowe Eksploracje, Festiwal Oper Barokowych Dramma per musica, Bydgoska Scena Barokowa) zyskując coraz szersze uznanie kręgów opiniotwórczych oraz szerokiej publiczności.

Zespół współpracuje z wybitnymi solistami, uznanymi autorytetami i interpretatorami muzyki wokalnej o międzynarodowej renomie: Peterem Kooijem, Andreasem Schollem, Olgą Pasiecznik, Krystianem Krzeszowiakiem. 

Collegium może poszczycić się pierwszymi w Polsce nagraniami Oratorium “Saul” G.F.Haendla oraz Oratoriów J.S.Bacha, transmitowanymi kilkakrotnie na antenie TVP Kultura, z udziałem grona znakomitych solistów.